Pleidooi voor heldere regels vermelding
‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

Om misleiding en onduidelijkheden te voorkomen, moeten er duidelijke regels komen voor fabrikanten die termen als ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten willen zetten. Daarvoor pleit de Consumentenbond. In landen als Frankrijk, Ierland en Groot-Brittannië bestaan die regels al.

Hoewel er volgens de bond in de Warenwet nauwelijks regels staan voor dergelijke claims nemen consumenten ze vaak serieus. Ze associëren termen als ‘met natuurlijke ingrediënten’ en ‘100% natuurlijk’ met gezond, en fabrikanten spelen daar dan weer op in.

De Consumentenbond kwam formuleringen als ‘natuurlijk’ en ‘puur’ tegen op onder meer cola, ranja, ravioli, suikerklontjes, winegums en chips. “Omdat niet is vastgelegd hoe fabrikanten die claims puur en natuurlijk mogen gebruiken, geven ze er allemaal hun eigen draai aan. Daardoor staat de deur wagenwijd open voor misleiding”, aldus directeur Sandra Molenaar van de bond.

Er moeten Europese regels komen en in afwachting daarvan moet Nederland richtlijnen opstellen, zegt de bond. Die roept fabrikanten ook op om loze claims van hun verpakkingen te halen.

Bronnen:
Consumentenbond