Gasthuis Sint Jan De Deo, locatie Millingen aan de Rijn: Award Beste keuken 2016

beste keuken

‘Je kunt dit niveau alleen bereiken als je er met z’n allen voor gaat’

Gasthuis Sint Jan de Deo won de Award Beste keuken 2016 van Stichting Veiligvoedsel.nl. Het Gasthuis ligt in het centrum van Millingen aan de Rijn en biedt psychogeriatrische zorg, kleinschalig wonen en zorg en begeleiding aan thuiswonende ouderen. In totaal verzorgt de keuken circa 115 maaltijden per dag. Ruud Pennings is als teamleider voeding verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in de keuken.

Wat betekent het winnen van de Award voor jullie?

‘We hebben een klein keukenteam dat heel gedreven is om het werk zo goed mogelijk te doen op alle fronten: inkoop, het tegengaan van verspilling, voedselbereiding en voedselveiligheid. Maar ook de keuken zelf moet er piekfijn uitzien. Alles netjes in de verf, geen beschadigingen. Het winnen van deze award is een bevestiging voor ons dat we goed bezig zijn.’

Wat is de impact van de Award?

‘We krijgen complimenten van bewoners en van hun familieleden. Soms komen mensen aan de keukendeur om ons te feliciteren, dat is heel leuk. Ook krijgen we leuke reacties van collega-instellingen. Een paar weken geleden kwam een directeur van een andere instelling naar me toe. Hij wilde weten wat we hebben gedaan om dit te bereiken. Dat leek hem ook wel interessant voor zijn organisatie. Daarnaast is het een soort keurmerk voor onze gasten; onze bewoners en mensen van buiten die van onze tafeltje-dekje-maaltijden gebruikmaken. Zij weten dat het goed is wat we hier klaarmaken. Dat de voedselveiligheid gewaarborgd is.’

Waarom werken jullie met de Stichting Veiligvoedsel.nl samen?

‘Die beslissing is voor mijn tijd genomen, de argumenten van toen weet ik niet. Wel weet ik dat de stichting een goede naam heeft, ook bij de Voedsel- en Warenautoriteit. Het verschil met die organisatie is dat zij alleen naar overtredingen kijken. Van Stichting Veiligvoedsel.nl krijg je een volledig rapport met alles wat goed is, maar ook met punten die voor verbetering vatbaar zijn. De interactie is veel beter.’

Zouden jullie anderen aanraden om mee te doen?

‘Jazeker. Er zit natuurlijk wel een kostenplaatje aan, maar dat hebben wij er graag voor over. Daarvoor krijg je trainingen en bijscholingen, een kant-en-klaar registratiesysteem dat aan alle wettelijke eisen voldoet en je kunt altijd bellen voor advies. Wij hebben onlangs enkele verpleegunits geopend. Toen ontstond ineens de vraag hoe we moeten omgaan met mensen die etenswaren voor hun familieleden meenemen. Een andere vraag ging over een gast van buiten die alleen wil komen eten als zijn hond mee mag. We wisten niet goed hoe we daar, uit hygiënisch oogpunt, mee moesten omgaan. Dan is een telefoontje naar de stichting genoeg.

Wat ook opvalt als je dit niveau haalt, is dat mensen fanatieker worden om het niveau te behouden. Het is dan wel van belang dat je goed blijft communiceren in het team. Betrek je mensen overal bij en leg ze uit waarom iets gedaan moet worden. Want je kunt dit alleen bereiken als je er met zijn allen voor gaat.’

Bijzonderheden

‘De afgelopen twee jaar hebben we twee keer een kookworkshop bij een ander restaurant gevolgd, de laatste keer bij De Librije. Dat zijn de krenten in de pap.’

Website Gasthuis St. Jan de Deo

Een greep uit de mogelijkheden

Nieuws